A very merry christmas

Vrijdag was ons laatste schoolgala. Alle drukte op school is voorbij, de donkere dagen van december zijn voorbij. Eindelijk vakantie waar ik echt aan toe ben. Lekker rustig en nietsdoen. Weer eens een dagje jezelf vervelen en doelloos rondhangen zoals ik dat lange tijd heb moeten missen. Lekker rustig genieten van alle stomme films op tv. Maar bovenal: Het is Kerstmis.
Eigenlijk heb ik niets met kerstmis. Twee dagen in het jaar waarvoor iedereen zich helemaal uitslooft. Twee dagen waarvoor mensen weken lang hun hele huis ombouwen tot een vreselijke  circustent vol lichten en kerstdorpen. Twee dagen gezelligheid, omdat het moet. Ik weet dat ik nu heel erg als 'the grinch' klink, maar het kerstfeest trekt mij niet. Waarom zouden we twee dagen lang geforceerd gezellig doen. Waarom moet dat juist déze  twee dagen. Waarom moeten we allemaal naar verplichte borrels en dineetjes als we ook gewoon samen kunnen zijn met de mensen die we werkelijk liefhebben, de mensen van wie we echt houden. Kunnen we die andere 363 dagen van het jaar niet gewoon aardig tegen elkaar doen. Is het nou echt nodig om dit soort dingen ineens te vieren en de heel wereld te steken in een achterlijke kleurencombinatie van groen en rood. Laat gewoon al die tradities met veel te veel eten en gefrustreerd koken los. Maak er gewoon een geweldige tijd van met elkaar. Niet alleen vandaag, maar het hele jaar door. Het einde van het jaar komt eraan en dat geeft ons tijd om na te denken, niet alleen over de bezigheden van afgelopen jaar, maar ook om na te denken over onze plannen voor volgend jaar. Wat we kunnen leren van het verleden, wat we gaan doen in de toekomst. laten we het gewoon altijd geweldig hebben met iedereen, dus niet alleen tijdens kerst. Maar voor al die liefhebbers van kerst, die ik eigenlijk heel geweldig vind omdat jullie mijn blog lezen: